החיים הם כאן ועכשיו • בית בכפר
עמוד הבית בית בכפר > מאמרים > כללי > החיים הם כאן ועכשיו

החיים הם כאן ועכשיו

 פרופ' איתן פרידמן, יועץ הבריאות של בית בכפר במסגרת התוכנית החדשנית WBA, מסביר את הגישה הבריאותית המנחה אותו ומציע כמה דרכים ישימות לאורח חיים בריא ומניעת מחלות בגיל הזהב. כוס יין אדום היא בהחלט אחת מהן

Well Being Acceleratorפרופ' פרידמן המוביל את תחום הבריאות במסגרת התוכנית הייחודית של בית בכפר, הוא פרופסור לרפואה פנימית ובמקביל פרופסור לגנטיקה שייסד ומנהל את היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא. פניו מוכרות לציבור הרחב בין היתר בשל "הקריירה התקשורתית" שלו שכללה פינה קבועה בשם חדר מיון בתוכנית זהו זה המיתולוגית, הופעה קצרה בשני סרטים ישראליים, השתתפות בתוכניות טלוויזיה רבות, ופינות קבועות בחדשות ערוץ 10 ובתוכנית הבוקר של הילה קורח ואברי גלעד.

איך אתה רואה את תפקידך במסגרת בית בכפר?
"לקחתי על עצמי כאן תפקיד של יועץ לענייני בריאות. והגישה הבריאותית הנכונה מבחינתי היא קודם השקעה במניעת התפתחות מחלות ולא רק טיפול במחלות כשהן כבר מאובחנות. הגישה המניעתית הזאת רלוונטית בכל מצב ובכל גיל. אנשים בגיל הזהב צריכים להכיר בכך שיש מצבים שכיחים הגורמים לבעיות רפואיות ולעשות ככל הניתן על מנת להמנע מהם. במצבים אלו כלולות למשל נפילות שגורמות בגיל זה לשברים שההתאוששות מהם מורכבת וארוכה.

איך מונעים נפילות?
קמים לאט לאט ולא בבת אחת. משתמשים במקל או בהליכון לפי הצורך, כדי להיות יציבים יותר. מוודאים לפני שהולכים לישון שאין מכשולים בין המיטה לשירותים. לומדים להכיר את הסביבה שנמצאים בה על מנת למנוע הפתעות, ולומדים להקשיב לגוף ולהכיר את היכולות האישיות - בלי למתוח אותן מעבר לגבול.
"בגיל זה חשוב להבין, למשל, שלתרופות שלוקחים נגד לחץ דם יש לפעמים תופעה של צניחה פתאומית בלחץ הדם כשעוברים בין שכיבה ועמידה, ולכן חשוב לקום לאט ולא בבת אחת. אלו דברים פשוטים שקשורים במודעות ובזהירות וכולם בשליטתנו.
"גם המנעות מעישון, פעילות גופנית קבועה, הקפדה על תזונה מובנית ושמירה על משקל גוף אידיאלי, הן דרכי מניעה הנמצאות בידינו ובשליטתנו, ויש להן משמעות קרדינלית על הבריאות", מוסיף פרופ' פרידמן, "ולא פחות חשוב להבין שהחיים הם כאן ועכשיו – ולכן חשוב לא לדחות דברים לעתיד עלום, ולמלא את היום יום בתוכן, הכולל גם תוכן אמנותי ותרבותי. זה בהחלט חלק מהיעד ומהשליחות של התוכנית הזאת. חשוב להפריד בין מיתוסים לאמיתות

אתה יכול להמליץ על דרך יעילה לשמור על יכולות הזיכרון?
"בהחלט, לקרוא הרבה ולפתור תשבצים. חשוב מאוד להפעיל את המוח. ולא חייבים לקרוא לשם כך ספר כבד ומעמיק, זה יכול להיות ספר קליל, מגזין, או מערבון של ביל קרטר - אבל קריאה ופתרון תשבצים הם הדרך הטובה והמוכחת לשמר את מה שקורה בין אוזן ימין לאוזן שמאל".

אפשר לתרום לבריאות בעזרת מולטי ויטמינים, תוספי מזון, טיפולים הומיאופתיים?
בפירוש לא! המטרה הנוספת שהצבתי לעצמי כיועץ בריאותי היא לנפץ מיתוסים שהם בעיני רעה חולה. למולטי ויטמין אין שום יתרון בריאותי כשמדובר באדם בריא שאין לו חסר בויטמינים. האנטי-אוקסידנטים למיניהם לא גורמים לאיש להיות חולה האישיות - בלי למתוח אותן מעבר לגבול.
"בגיל זה חשוב להבין, למשל, שלתרופות שלוקחים נגד פחות. לויטמין C אין שום השפעה על הקטנת תסמינים של שפעת, לקואנזים 10 אין שום תרומה לפעילות המוח, ויטמין D הוא טיפול לאנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס, לאנשים עם דיאטה מאוזנת שאינם סובלים מכך הוא לא יעיל.
"גם להתערבות הומיאופתית או לדיקור סיני אין שום יעילות. זהו שוק שמגלגל מיליארדים, ולכן אי אפשר לנצח אותו, אבל עד כה אין שום הוכחה מדעית שהגישות המשלימות האלו יעילות ומועילות לחולים. עם זאת, עיני לא צרה במי שלוקח טיפולים אלו ואומר שהם מסייעים לו - כי ברפואה, חלק ניכר מהתגובות הבריאותיות החיוביות הוא פלצבו". אל תוותרו על תזונה מאוזנת וספורט

מה כן תורם לבריאות ולאריכות ימים?
"תזונה מאוזנת המאפשרת לשמור על משקל גוף תקין - מדובר במתמטיקה פשוטה של האינדקס הקלורי: אם מכניסים לגוף יותר קלוריות ממה שמוציאים - משמינים. אם מכניסים פחות קלוריות ממה שמוציאים - מרזים. אם מכניסים ומוציאים אותה כמות של קלוריות שומרים על משקל יציב. המחקרים מראים בבירור שלמשקל תקין יש השפעה על אורך החיים. אני ממליץ לאנשים להתלבט עם דיאטנית מה לכלול בתזונה שלהם. לאוכל מזין וטעים יש השפעה חיובית גם על מצב הרוח, וכדאי לזכור גם שאירגון הבריאות העולמי ממליץ על כוסית יין אדום לאישה. ושתי כוסות יין ביום מכל סוג, לגבר.
"גם לפעילות גופנית קבועה יש תפקיד ענק בהקטנת סיכון למחלות כלי דם ומוח, לשיפור מצב הרוח, להקטנת סרטן במעי הגס אצל גברים ולשיפור באספקטים בריאותיים נוספים, כולל הורדה בכמות התרופות הנדרשות. בגיל הזהב חשוב להתאמן מדי יום במשך חצי שעה. לא התאמנתם אף פעם? תתחילו בקטן - עם חמש דקות ביום, תעלו בהדרגה את מספר השעות ותגיעו לחצי שעה ביום. פעילות גופנית טובה היא כזאת שאינה חושפת את המתאמנים לסיכונים - לכן אני בעד פעילות במים, אירוביקה במים, או הליכה למי שיכול. פעילויות שבהן משנים את איזון הגוף מקטינות את הסיכון לאוסטיאופורוזיס. במהלך הפעילות חשוב גם להעלות את הדופק ל-150 למשך 15 דקות".

איך המומחיות שלך בגנטיקה רפואית יכולה לתת לדור הבנים של בני גיל הזהב טיפ למניעה, או לפחות לחיים בריאים יותר. האם אפשר לשפר סיכויים גנטיים?
"אי אפשר לשנות את הגנטיקה, אבל מי שרוצה להתקדם צריך להפנים את ההבנה שהכרת הגנטיקה המשפחתית היא כלי עזר המאפשר לאנשים לאפיין מהן המחלות שהם חשופים אליהן במיוחד ולעשות ככל הניתן על מנת להפחית את הסיכון. בין אם מדובר באנשים שהרקע הגנטי שלהם מצביע על סיכון גבוה בפעילות קצב הלב, ובין אם מדובר בסרטן ערמונית, או בסרטן שד. מגוון המחלות שניתן לאפיין למניעה או לטיפול על בסיס גנטי הולך וגדל כל הזמן והעובדה שמישהו כבר הגיע לגיל 90 לא צריכה לשלול מהם ומבני המשפחה את היכולת להשתמש בנתונים אלו – אם במשפחתו היה סרטן שד למשל, חשוב שלמרות גילו המכובד הוא יעשה בדיקה גנטית פשוטה ( בדיקת דם או רוק ) למען בנותיו ונכדותיו.

האם יש קשר בין חיי חברה ותחושת הביטחון שהם חלק מהחיים בבית בכפר, לבין בריאות?
"בהחלט. יש משמעות דרמטית לסביבה תומכת, לחברים, לבילוי ולהנאות. לצחוק ולמצב רוח טוב יש השפעה עצומה גם על משך החיים וגם על איכותם, ולכן גם אם היום אין לך מצב רוח או חשק לכלום, חשוב לזכור שהחיים הם כאן ועכשיו ולכן הדבר הנכון והמתבקש הוא להכריח את עצמך לצאת, לפגוש אנשים, לעשות דברים ולהשתדל לצחוק הרבה". פרופ' פרידמן, נאה דורש וגם נאה מקיים: הוא התפרסם לפני שנים כישראלי היחיד שצלח בשחייה את תעלת לה-מנש מאנגליה לצרפת ושחה סולו את משחה הקפת האי מנהטן, והתמודד בהצלחה בספטמבר 2015 עם אתגר נוסף במשחה ממיצרי הגיברלטר למרוקו. בין כל עיסוקיו הוא מוצא זמן גם לנגן בלהקה וללמוד פיתוח קול.
"לפעילות גופנית קבועה יש תפקיד ענק בהקטנת סיכון למחלות כלי דם ומוח, לשיפור מצב הרוח להקטנת סרטן במעי הגס אצל גברים ולשיפור באספקטים בריאותיים נוספים, כולל הורדה בכמות התרופות הנדרשות."

כדי שנהיה בריאים
בית בכפר ערוך לסייע לכם לבצע את ההמלצות הבריאותיות הבאות, שחשוב לבצע וליישם בעיקר בגיל השלישי. כמה מהן אתם מבצעים?

 

  • לשלב פעילויות המגרות את היכולות הקוגניטיביות.
  • לבצע בדיקת איכות שמיעה.
  • לשמור על תפריט תזונתי עשיר ומותאם לצרכים האישיים.
  • לשלב פעילויות חברתיות אשר תורמות לחיוניות ומצב רוח מרומם.
  • לשלב פעילויות פנאי הקשורות למוזיקה ובידור )ריקוד, שירה ונגינה( המעלים את הורמון האנדורפין ומצמצמים את הורמוני הדחק.
  • ללמוד למידה מעשירה את הסינפסות האחראיות על הולכת המידע בין תאי העצב במח. כאשר הסינפסות מתעשרות, הולכת המידע מהירה ויעילה יותר ויכולת הלמידה משתפרת
  • להיות פעילים גופנית ההיפוקמפוס הוא חלק קריטי במוח הרגיש לשינויי הגיל מחקרים הוכיחו כי פעילות גופנית סדירה שומרת על נפח ההיפוקמפוס במח שאחראי על הזיכרון, למידה וערנות. פעילות גופנית מגבירה את קצב צמיחת תאי העצב החדשים במח ומחזקת את הקשרים ביניהם.
  • לבצע תרגול מוחי באמצעות משחקי זיכרון ומשחקי חברה ושמירה על מעורבות חברתית יצירת קשרים עם הסביבה והשתתפות בקהילה
  • לישון טוב שינה מלאה וטובה מונעת מחלות תלויות גיל כגון איבוד זיכרון.
  • להימנע מלחץ הימנעות ממצבי לחץ או עצבים הגורמים לצמצום נפח ההיפוקמפוס - אזור במוח האחראי על יכולת הזיכרון והניווט.
  • ליהנות מתזונה נכונה המורכבת בעיקר ממזונות טבעיים, לא מעובדים בשילוב תוספי מזון.
  • לצאת לאוויר הפתוח מחקרים מראים כי לוויטמין D חשיבות עצומה לספיגת הסידן והכנסתו לעצמות. בניגוד לויטמינים אחרים, גופנו מסוגל לייצר ויטמין D בעזרת השמש. לכן מומלץ לצאת לאוויר הפתוח מידי יום לחצי שעה לפחות. שימו לב!! ויטמין די נמצא גם במאכלים "מועשרים בויטמינים" כגון חלב מועשר או דגני בוקר.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם

  • החיים הם כאן ועכשיו

    כיצד ישתפרו חיי ברשת בית בכפר?

    בהיבט התשתית: מערך רפואי מתקדם ושירותי רפואה אישיים הכוללים מערך רפואה מונעת בהנחייתו של ד"ר פלדמן, רופא גריאטר בעל שם עולמי. מערך אבטחה מתקדם הפועל 24 שעות ביממה כדי להבטיח…

  • החיים הם כאן ועכשיו

    יותר מאלף מילים

    אנו חיים בתקופה רבת תמורות בכל אשר קשור לתוחלת החיים והשינויים הדמוגרפיים הנובעים ממנה. בשנת 1948 מדינת ישראל הייתה "מדינה צעירה".

  • החיים הם כאן ועכשיו

    מעבר שקול לדיור מוגן

    כיצד להתגבר על מכשולים כלכליים ומשפחתיים בדרך מעבר לדיור מוגן מתבצע רק לאחר שילוב של מספר אלמנטים שמעניקים לנו את הקרקע הפוריה והמתאימה למעבר. גם אם ההחלטה לעבור כבר קיימת…

Y&A בניית אתרים | איפיון Pitangoux UI/UX