עמוד הבית בית בכפר > מאמרים לבני הגיל השלישי > בית נגיש – על החשיבות של נגישות בדיור מוגן

בית נגיש – על החשיבות של נגישות בדיור מוגן

חוק שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות נחקק בשנת 1998, כשהמטרה היא לאפשר לבעלי מוגבלויות פיזיות, נפשיות או שכליות להשתתף באופן פעיל ושוויוני בכל תחומי החיים, תוך מתן מענה לצרכיהם והאפשרות להתנהל בעצמאות ובכבוד. בשנת 2005 נחקק תיקון לחוק הקובע שיש להנגיש מבנים ציבוריים כך שתתאפשר גישה אליהם לבעלי מוגבלויות פיזיות ללא צורך בסיוע. "מבנים ציבוריים" כוללים גם מבנים בבעלות פרטית המיועדים לקהל הרחב, כגון קניון מסחרי.

מהו מבנה נגיש?

מבנה נגיש הוא כזה שאין בו מכשולים שעלולים להפריע לבעל מוגבלות פיזית לעבור בבטחה ובקלות או להשתתף בפעילויות. לדוגמא, גם מדרגה אחת היא מכשול עבור המסתייע בכיסא גלגלים, ולכן יש להשתמש ברמפה. דוגמאות נוספות הן סימון הדרך באמצעים בולטים עבור לקויי ראייה, ותרגום לשפת סימנים עבור כבדי שמיעה.

עבודות הנגשה מבוצעות על מבנים ישנים שנבנו לפני התיקון לחוק הנגישות, ואילו מבנים חדשים נבנים תוך כדי הקפדה על חוק זה. על עבודת בניית המבנה או שיפוץ מבנה קיים ממונה מפקח בניה שאחד מתפקידיו הוא לוודא שמתבצעת תשומת לב והקפדה על הנגישות, בהתאם לכל תקנות הנגישות.

מומלץ לפנות לאנשי המקצוע המתמחים בתחום הנגשת מבנים בשלב הראשון יש לפנות ליועץ נגישות ולאחר מכן יש לפנות למפקח בניה המתמחה בפיקוח בניה של פרויקטים הכוללים הנגשת מבנים כמו קבוצת אגס המתמחה בפיקוח בניה של שיפוצים והנגשת מבנים.

יתרונות המבנה הנגיש

  1. היתרון הראשון והחשוב ביותר הוא כמובן המטרה שעבורה נחקק חוק הנגישות, מתן אפשרות שווה לנכים ובעלי מוגבלויות להתנייד במקומות ציבוריים באופן עצמאי ובטיחותי.
  2. לא רק בעלי המוגבלויות נהנים ממבנים מונגשים, גם הורים לתינוקות הנעזרים בעגלה, ובמיוחד הורים לתאומים שזקוקים לדלתות רחבות על מנת להעביר עגלה כפולה, ואף קשישים או רוכבי אופניים.
  3. מלבד האוכלוסייה עבורה מונגשים המבנים, גם בעלי העסקים הנמצאים בשטח המונגש ירוויחו מהנגשת המבנים, בשל הגדלה של מאגר הלקוחות הפוטנציאליים שיכולים להגיע אליהם.

בית נגיש – נגישות בבית בכפר

רשת הדיור המוגן "בית בכפר" מציעה מספר בתי דיור לבני הגיל השלישי הכוללים דירות נוחות, שירותי אחזקת דירה, שירות לרווחת הדייר בניהול עובדת סוציאלית, בריכה, שירותי הסעה, מסעדה ועוד, כאשר כל בית נגיש ומתאים לבעלי מוגבלויות, לבעלי לקויות ראייה או שמיעה, ולקשישים המתקשים בעלייה וירידה במדרגות.

מכיוון שגם כיום עדיין לא כל המבנים בישראל מונגשים (על אף חוק הנגישות המחמיר ועל אף שבישראל כחמישית מהתושבים הינם בעלי מוגבלויות בריאותיות/פיזיות), שהייה בבית דיור מוגן שכזה שמציע את כל המתקנים והשירותים הנדרשים, כמעט ללא צורך לצאת מבית הדיור, יכולה להקל מאוד על כל מי שזקוק להנגשה.

בניית אתרים | חווית משתמש | פיתוח תוכנה